آبهاي آشاميدني درون بطري


 

نويسنده:مريم جلواني




 
امروزه آب آشاميدني درون بطري توسط بسياري از شرکت ها توليد مي شود و به همين دليل مصرف آبهاي بطري رواج بسياري پيدا کرده است. برخي از مردم معتقدند آبهايي که داراي مواد معدني غني مي باشد براي انسان مفيد هستند آب هاي بطري به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند:

آب گاز دار و آب ساده آب:
 

آب گازدار ممکن است به طور طبيعي با دي اکسيد کرن تصفيه شود اما گاز آن معمولاً در طي عملياتي به آن اضافه مي شود. ميکروبها در آب گازدار زنده نمي مانند زيرا دي اکسيد کربن حل شده در آب به آن خاصيت اسيدي مي دهد.
اکثر آبهاي بطري، آب چشمه ها يا رودها هستند که در همان محل، در شرايط کاملاً بهداشتي و بدون استفاده از هيچ گونه مواد شيميايي، داخل بطريها ريخته مي شوند. در نتيجه اين آبها ممکن است حاوي باکتري هاي طبيعي و بي ضرر باشند که البته در طول مدت زمان نگهداري، اين باکتريها به اين دليل که از مواد مغذي استفاده نمي کنند تدريجاً از بين مي روند. در نوعي از آبهاي بطري که با عنوان "آب آشاميدني"، شناخته شده اند، از مراحل مختلفي براي کم کردن تعداد اين گونه ميکروبهاي احتمالي استفاده مي شود.

چگونه اين آب ها توليد مي شود؟
 

اساساً سه نوع آب بطري وجود دارد
آب معدني طبيعي: اين نوع آب از يک منبع زيرزميني و محفوظ از هرگونه آلودگي بوده و بايد توسط مقامات مسئول ثبت شده باشد، استانداردهاي مختلف ميکروب شناسي را دارا باشد، به طور مداوم تست شود، هيچگونه عمل ديگري بجز تصفيه با دي اکسيد کربن يا تصفيه عادي انجام نشود و در همان محل منبع آب مربوطه داخل بطري ريخته شود. به علاوه اين آب بايد داراي ترکيبات خاص شيميايي باشد. آب هاي معدني طبيعي در مقايسه با انواع ديگر آبهاي بطري داراي بهترين کيفيت هستند.

آب چشمه:

از يک منبع زيرزميني مشخص به دست مي آيد. اين آب نيز بايد در همان محل، داخل بطري ريخته شده و با استانداردهاي شيميايي و ميکروب شناسي سازگار باشد. تنها عملي که مي تواند روي اين آب انجام شود تصفيه با دي اکسيد کربن يا تصفيه ي عادي است. لزومي ندارد آب چشمه، ترکيبات شيميايي خاص داشته باشد. همچنين بايد قبل از اينکه وارد بازار شود توسط مقامات مسئول شناسايي و ثبت شود.

آب آشاميدني (Table Water):
 

به هر آبي که داخل بطري ريخته شده باشد گفته مي شود. منبع آب ممکن است شامل هر منبع آبي باشد و چه بسا اين منبع زيرزميني هم نباشد. حتي مي تواند از آبهاي معمولي لوله کشي بوده و يا از منبع اصلي توسط تانکر به کارخانه پر کننده فرستاده شود. ممکن است روي اين آب اعمالي از قبيل تغيير ترکيب شيميايي يا کاهش تعداد ميکروبها، انجام دهند. حتي برخي از کارخانه ها به منظور اينکه طعم اين آب شبيه آب چشمه معدني شود، نمک معدني به آن اضافه مي کنند.

نحوه ي پر کردن بطري ريختن
 

آب معدني و آب چشمه مستقيماً از منبع آبي مربوطه توسط لوله هاي فولادي ضد زنگ به کارخانه پر کننده ي بطري هدايت مي شوند. در آنجا از ماشين آلات مخصوصي جهت پر کردن بطري ها استفاده مي شود. در مراحل بعدي در بطري ها را بسته و روي آنها برچسب مي چسبانند و در انتها آنها را در جعبه ها يا کيسه هاي پلاستيکي فشرده، بسته بندي کرده و براي ارائه به بازار مي فرستند.
بطري ها مي توانند از جنس شيشه يا نوعي پلاستيک خاص که تأثيري بر رنگ و بوي آب ندارد، ساخته شوند. بطري و درپوش آن حتماً بايد استريل شود. کل مراحل در بطري ريختن آب بايد مطابق با استانداردهاي رده بالاي بهداشتي انجام شود و شامل کليه ي اقدامات لازم براي حفظ آب از هرگونه آلودگي باشد. تست کيفيت نيز در کليه ي مراحل به طور مداوم انجام مي شود.
آب هاي آشاميدني از طريق لوله و يا بوسيله تانکر به کارخانه پر کننده ي بطري مي رسد. در کارخانه ممکن است چند نوع آب را با هم مخلوط کرده و اعمال متفاوتي از قبيل تصفيه ي عادي، تصفيه ي ازني، تابش اشعه UV، تصفيه ي اسمزي و جداسازي روي آن انجام داده و سپس به طريق مشابه آبهاي معدني و چشمه آب را داخل بطري ها بريزند.

آيا ممکن است آب داخل بطري مضر باشد؟
 

کليه کارخانه هاي توليد کننده اين محصولات زير نظر سازمان هاي بهداشتي کشورها مشغول به فعاليت هستند و آيين نامه هاي مخصوصي را هنگام توليد رعايت مي کنند. لذا جز در مواردي که شرايط مذکور را رعايت نکنند نگراني براي استفاده از بطري هاي آب آشاميدني وجود ندارد. فراموش نکنيم که عدم رعايت موارد بهداشتي در توليد هر محصول غذايي مي تواند رخ دهد.
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 57